Den sköna känslan när man varit på spa-behandling

Jorå, jag var ju på en spa-behandling i tre timmar. Fick massage, helkroppspeeling, ansiktsmask, ångbad till ansiktet och badade bubbelpool, fick fixade naglar och färgade ögonfransarna och ögonbrynen.
Mycket fräscht, avslappnande och skönt att bli ompysslad. Kände mig hel och ren när jag gick därifrån. Men dagen efter så började det sticka på magen och två dagar senare så hade jag hela magen, från under brösten, till ner på baksidan av låren fulla med såna där brinnande utslag som jag får efter en allergisk reaktion och huden runt ena ögat var svullen och röd.
Sådär blir det för mig ibland. Jag kan reagera på tex tvättmedel som jag använt i flera månader och helt plötsligt blir det för mycket för huden och jag får en allergisk reaktion. Krämer och sånt blir det ofta likadant av. Så inget ont om själva spa´t som jag gjorde behandlingen hos, de har absolut inte gjort något fel eller på något sätt gjort att jag fått den allergiska reaktionen.
Så jag ringde till vårdcentralen och ska få remiss till ett allergitest och jag ringde även spa´t som jag var hos för att få en innehållsförteckning på de produkter jag använde så jag kan gå till botten med detta och lära mig vad jag inte tål. Men tydligen kan det också vara så att man kan få allergiska reaktioner om kroppen redan är utsatt som tex en förkylning eller liknande och att det då blir för mycket för kroppen att bearbeta och detta passar in på mig just vid spa-behandlingen eftersom jag kände mig lite krasslig.
Men jag vill ändå försöka se om det finns ett mönster i mina reaktioner, kanske är det just ett ämne som jag är allergisk mot.
Ett exempel på det här att kroppen reagerar på vad man utsätter den för är mitt soleksem som jag utvecklat och som jag får varje första gång då jag ordentligt utsätts för sommarsolen, typ första dagen på stranden eller ute med båten eller liknande. Jag har fått eksemen och sen har jag smörjt dom med hydrokortisonsalva (i efterhand tycket jag att den salvan funkar lika bra som att bara låta dom försvinna av sig själv) och efter resan till Thailand där jag hittade 100%ig AloeVera har jag använt AleoVera med mycket gott resultat. Men ändå skönt att slippa eksem så i somras när vi var i Frankrike så bestämde jag mig faktiskt för att testa att sola försiktigt utan någon solskyddsfaktor i flaskformat alls på mig och detta är första gången sedan 2007 som jag inte haft soleksem.
Och i mitt huvud så är det logiskt att det gick bra. Jag ser hur alla de här kemikalierna i solskyddet kladdas ut på min hud och sen steker jag in det i huden. Klart som fan att den reagerar då!

Igår fick jag mail från spa´t där de skickar innehållsförteckningen till mig och jag blir ännu en gång övertygad om att man ska ge både insidan och utsidan rent; man ska äta mat utan tillsatser och smörja/tvätta/sminka sig med rena produkter utan massa kemikalier.
Jag vill tillägga att jag inte vet vad alla dessa ingredienser är och hur de framställs, så långt har jag inte hunnit kolla upp det. Men att mitt lilla ögonlock skulle behöva en ögonkräm med 51 (!!!!) olika ingredienser i och där mer än hälften av ingredienserna inte ens går att uttala pga knäppa namn med bokstäver i konstiga ordningar – det känns orimligt!

”Hej Anna!
Ursäkta för sent svar. Men här har du Två pruodukter du eventuellt  kan ha reagerat på, och vad de innehåller?!
Hoppas det har gått bra efter reaktionen och att du mår bra?
Med vänlig hälsning/ xxx

MD Formulation Face & body  scrub:
Water, Polyethylene, Glycolic Acid, Ammonium Glycolate, Ammonium Lauryl Sulfate, Cetyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Peg-100 Stearate, C12 -15 Alkyl Benzoate, Magnesium Aluminum Silicate, Paraffinum Liquidum (Mineral Oil), Xanthan Gum, Fragrance (Parfym), Methylparaben, Propylparaben

Decleor ögon creme Experience:
Water, Hydrogenated Polydecene, Propylene Glycol, Prunus Domestica (Plum) Fruit Extract, Glycol Palmitate, C20-22 Alkyl Phosphate, C20-40 Alcohols, Bisabolol, Polymethyl Methacrylate, Hydrolyzed Lepidium Meyenii Root, Zea Mays (Corn) Kernel Extract, Iris Florentina Root Extract, Melilotus Officinalis Extract, Centaurea Cyanus Flower Extract, Bupleurum Falcatum Root Extract, Algae Extract, Corylus Avellana (Hazel) Seed Oil, Acacia Senegal Gum, Pentaerythrityl Tetraisostearate, Mica (Ci 77019), Polyacrylate 13, Triethanolamine, Polyisobutene, Butylene Glycol, Silica, Aluminium Hydroxide, Pullulan, Biosaccharide Gum-4, Polysorbate 20, Algin, Silica Dimethyl Silylate, Tetrasodium Edta, Hydrolyzed Wheat Protein, Xanthan Gum, Serine, Acetyl Tetrapeptide-5, Citronellol, Linalool, Benzyl Benzoate, Tin Oxide, Geraniol, Amyl Cinnamal, Coumarin, Benzyl Salicylate, Citral, Titanium Dioxide (Ci 77891), Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben, Propylparaben”

Kommentera

