Lunchlåda

image

Idag äter jag god lunchlåda från gårdagens middag: lax med tapenadetäcke på wokad rödkål, purjolök, champinjoner och gröna ärtor. Himla gott!

Dagligen så skrattar man åt roliga saker som Valdemar säger. Han pratar så himla bra nu och gör det mer än gärna. Vid lämningen på förskolan i morse så passade jag på att ta en puss i nacken när han satt i mitt knä och tog av sig overallen och stövlarna. ”Men mamma, va görru?! Pussa mig inte på jobbet!” Tror att det var lite känsligt just för att två barn från en annan avdelning satt och tittade på. När jag väl skulle säga hejdå så förklarade han att den vanliga pussen på munnen och kramen, som han vanligtvis ber om och tycker är superviktig, inte alls behövdes idag utan det räckte att han kysste min hand. Sagt och gjort.
”Va görru!” säger han ofta och när vi kommer hem till folk eller när folk kommer till oss och försöker ta kontakt med honom så säger han ”Jag vill bli lämnad ifred!”. Om personen ifråga inte lyssnar på det så rynkar han surt ihop sitt söta lilla ansikte och ryter ”Nä, nu blir jag arg!”.
Överlag så ska saker ske när Valdemar vill att det ska ske; det är han som tar kontakt, han springer runt på gympan när han vill och cyklar när han vill. Ingen kan ge honom order för när det ska ske. Han gör det när han känner för det. Så länge tandborstningen, duschningen och nattningen görs när jag vill och att han inte ska bestämma när det ska ske så tycker jag det är ganska bra att han är så. Man ska vara bestämd och göra det man vill när man vill.

Kommentera

