Julklappsregn

image
Herregud va julklappar det var på jul! Mest var det till Valdemars och hans kusin eftersom vi vuxna inte längre delar julklappar utan köper en julklapp för en viss summa som vi sen lottar ut mellan de vuxna. Men vid julfrukosten hos min styvfar så bytte vi alla julklappar så som vi alltid gjort. Jag fick en fantastiskt fin Le Creuset-gryta, en flanellnattskjorta och ett fem veckors tränings och kostprogram från Pt-Online. Mycket uppskattade julklappar.

Känner mig väldigt tacksam över allt fint jag har i mitt liv; mina nära och kära, min familj, mitt hus, att jag kan äta bra, sova bra och inte behöver frysa. Det har inte varit så uppenbart för mig tidigare att fattigdom är ett problem även här i Sverige. Jag har kontakt med två familjer som jag försökt ge lite julglädje. Den ena familjen är den jag sedan tidigare skrivit om som det varit en stor insamling för och det har gått två lass med saker, julklappar och mat (senaste var den 19:e dec) till familjen. Nästa gång kommer vi köra dit saker till påsk. Den andra familjen är en familj som bara jag har kontakt med och som jag så diskret som möjligt försöker be vänner och familj att hjälpa med kläder och mat. Fick ett infall i helgen och åkte från jobbet med en varsin pizza till dom och en säck med choklad som jag fick i julklapp av min chef. Har liksom kylen full med julgodis ändå.
Jag går och tänker så mycket på barnen i dessa familjer och det gör så ont i mig att alla inte kan få ha det tryggt och bra.

Kommentera

