Sitter vid telefonen och väntar på att Gordon Ramsey ska ringa

Min matinspiration är verkligen en berg och dalbana. Vissa dagar orkar jag inte, det är då vi äter typ fläskpannkaka (sjukt gott och enkelt och man har nästan alltid sakerna hemma) och jag drar in i det längsta på att laga mat.
Men när det är uppe i en topp då söker jag recept, handlar, planerar, städar hemma, förbereder (Valdemar är ganska ointresserad av att hjälpa till i köket så då är att förbereda bra eftersom han och jag kan hitta på annat då man egentligen kanske skulle stått vid spisen) och dekorerar fint på tallriken.
Just nu är jag i en topp och lägger upp maten fint på tallriken och mmsar gärna Jakob, som är på turné, och visar vad vi äter men inte han. Han blir lika störd varje gång eftersom han oftast är hungrig och väntar på att de ska få middagsrast när jag skickar mms till honom.

Chevrégratinerad nörfärsbiff men timjanrostade sötpotatisklyftor och smörglacerade röbetor.

Chevrégratinerad nörfärsbiff men timjanrostade sötpotatisklyftor och smörglacerade röbetor.


Yoghurtmarinerad kycklingfilé på spett med kamutvete, granatäppelkärnor, ruccolasallad och mangosalsa.

Yoghurtmarinerad kycklingfilé på spett med kamutvete, granatäppelkärnor, ruccolasallad och mangosalsa.


När jag har mina toppar så blir det också sport att försöka få till maten så nyttigt som möjligt och jag vill testa nya saker och smaker. Att jag numera försöker göra allt från scratch, köper ekologiskt och det som inte görs själv ska vara fritt från tillsatser gör att maten oftast känns nyttigare bara så men också ännu roligare att försöka få det både nyttig för figuren (som min mamma skulle sagt) och för kroppen.

Känner mig som en mästerkock när jag slunga grönsaker och vispar såser och blir såklart en sån där som folk suckar över men fotar oftast och försöker verkligen hindra mig själv från att skryta över mina färdigheter i köket över Facebook och Instagram. Det går sisådär.

Nu har jag precis röjt disken från igår (vabbar dag fyra och disken är inte prio. Precis som att jag måste ursäkta mig för att jag tar disken 24 timmar efter maten intogs…) och hungrig som jag är så kom jag ju att tänka på den goda maten som vi åt igår: kycklingfilé i gorgonzolasås och valnötter.

Ni måste prova!

Räkna en kycklingfilé per person. Dela den i bitar och fräs den genomstekt i en traktörpanna.
När kycklingen är färdig lägger du den åt sidan och slänger i champinjonerna som du delat i halvor/fjärdelar och bryner dom. Vi hade glömt champinjoner men hittade purjolök och squash i kylen som vi delade och fräste på, det var lika gott.
När champinjonerna är klara slänger man i kycklingen igen, häller på ca 1,5 dl vitt vin och låter det bubbla lite. Sen i med gorgonzola och låter den smälta. Vi köper en sån där färdigförpackad skiva och det är lagom. När osten smält rör du ner en burk cremé fraiche och låter allt koka ihop någon minut eller två.
Lägg upp på tallriken och strö valnötter över. Vi äter oftast bara grönsallad med något i till. Igår var det ruccolamix med gul paprika, avokado och rostade solroskärnor i. Annars är bulgur gott till.

Faktiskt finns ingen bild på detta. Jakob var ju hemma så det fanns ingen mening att skicka mms till honom och impa med god och fin mat.

Kommentera

